Heritage Day: an approach to heritage participation in Chile

Authors

Download

Abstract

Heritage Day is an annual event established in 1999 for heritage dissemination in Chile. Based on its study, this article analyzes how the understanding and participation in heritage have changed in recent years, within the framework of this event, as well as the challenges and opportunities this entails for heritage policies. This is framed within a broader reflection on the paradigms of democratization and cultural democracy, and the explicit or implicit influence of the latter in Chilean heritage policies, using case study. To this end, the article explores participation by analyzing the organizations and individuals who attend the activities held during this event from 2019 to 2023, highlighting the transition toward a hybrid model of both in-person and virtual activities. All of this takes place in the context of the growing importance of digital environments in connecting with heritage—a phenomenon accelerated by the Covid-19 pandemic. This case reveals transformations in the methodological and theoretical approaches to the study of heritage and the ways people engage with heritage in recent years, impacting the design and implementation of public policies which adapt to and incorporate the current and ever- changing ways of understanding heritage.

Keywords:

Heritage Day, Heritage Participation, Heritage Policies, Cultural Democracy

Author Biographies

Bárbara Ossa González, Ministerio de las Culturas, las Artes y el Patrimonio, Subsecretaría del Patrimonio Cultural de Chile

Licenciada en Historia por la Pontificia Universidad Católica de Chile y Máster en Estudios del Patrimonio Cultural, University College London. Ha trabajado en diversos proyectos e instituciones públicas y privadas dedicadas a la investigación, gestión y divulgación del patrimonio cultural a través de distintos soportes. Actualmente trabaja en el Departamento de Estudios y Educación Patrimonial de la Subsecretaría del Patrimonio Cultural, donde coordina el desarrollo de estudios, políticas públicas y proyectos de divulgación en el ámbito patrimonial. Entre sus temas de interés se encuentran los estudios críticos del patrimonio, las políticas patrimoniales, la educación patrimonial y los patrimonios digitales.

Daniela Serra Anguita, Ministerio de las Culturas, las Artes y el Patrimonio, Subsecretaría del Patrimonio Cultural de Chile

Licenciada, Magíster y Doctora en Historia por la Pontificia Universidad Católica de Chile. Académica del Instituto de Historia de la UC y Jefa del Departamento de Estudios y Educación Patrimonial de la Subsecretaría del Patrimonio Cultural. Entre sus áreas de investigación se encuentran el patrimonio cultural, la historia de la ciencia, de la cultura y los museos en Chile. Como Jefa del Departamento de Estudios y Educación Patrimonial, coordina la formulación y divulgación de estudios sobre patrimonio y el diseño e implementación de políticas públicas patrimoniales, en materia de patrimonios digitales, educación patrimonial y museos.