Modern Skeletons. A study of the material expression of modernity from structure and concrete

Authors

Download

Abstract

This text addresses the research project “Modern Skeletons” with special attention to the participation of undergraduate architecture students. The research arose in the context of a study on the implementation of the modern movement in Chilean mid-rise residential architecture from a seismic-constructive perspective. For the project, 24 cases of buildings constructed between 1940 and 1970 were collected and studied, and three of them —the most representative according to criteria provided by the research team— were selected for structural modeling in 1:25 scale models. These representations, made using handcrafted molds and materially expressive techniques, allowed for the study and dissemination of how concrete reveals both structural constraints and plastic qualities. The models, as an exercise in representation, allow the materialization of design issues of interest, while integrating undergraduate university students into the process of studying and researching material variables in architecture and enabling them to acquire tools for asking questions and searching for diverse techniques to answer them. The results reflect a local reinterpretation of modern ideas, where design intentions are subordinated to seismic, material, and social requirements. This research thus proposes that modern Chilean architecture not only translates international models but also transforms them in response to a unique geological reality and the consequent regulations, in a complex and decisive negotiation.

Keywords:

Modernity, Structural System, Reinforced Concrete, Seismic Design, Structural Models

Author Biographies

Cristian Muñoz-Díaz, Universidad de Chile

Arquitecto de la Universidad de Chile y Magister en Diseño Arquitectónico de la Universidad de Santiago de Chile, Candidato a Doctor en Ciencias de la Ingeniería de la Pontificia Universidad Católica de Chile. Es profesor asociado de la Escuela de Arquitectura de la Universidad San Sebastián y profesor asistente del Departamento de Arquitectura de la Universidad de Chile. Su trabajo académico se centra en las tecnologías de construcción y los sistemas estructurales en arquitectura, estudiando el impacto que tienen en el desarrollo de la disciplina y el entorno construido. Ha dirigido proyectos académicos y de investigación y ha expuesto su trabajo académico en Chile y el extranjero en congresos, artículos académicos y otros documentos escritos.

Gabriel Cañete-Guevara, Universidad de Chile

Arquitecto de la Universidad de Chile. Licenciatura con mención en teoría y crítica de la arquitectura. Ayudante de investigación y profesor auxiliar en la Escuela de Arquitectura de la Universidad de Chile. Su trabajo académico se centra en la reflexión crítica sobre la disciplina, explorando los asuntos y argumento de proyecto. Ha participado en cursos de taller de diseño de arquitectura de pregrado y en proyectos de investigación-creación FAU.